الندم



                                  الندم

مرض خطير يصيب ( الضعفاء)

بس الفرق بينه وبين باقى الامراض:
1- ان المريض بالندم هو السبب فى مرضه

2-ان معظم الامراض الان لها علاج ومعظمها يعالج بدون ان يؤسر على باقى الجسم

لكن دواء هذا المرض وان رجعته له سوف يؤسر عليك

قد يستغرب البعض لاننى قلت ان هذا المرض يصيب الضعفاء 

اعنى ضعيف الشخصية ولنقل فاقدها

لماذا نندم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لاننا لانحسب الامور جيدا وديما نقول "نجرب هنخسر ايه"

اكيد كتير قالها بس اسال اى حد منهم هاه خسرت حاجه ؟؟؟

الجواب كتيرررررر

اتحدا حد الان يكون حب ولسا مندمش

اذا كان حب وماصرحش الى من احبه بيندم انه لم يصارحه

واذا كان حب واتوفق يندم ويقولوا 
" ما كنت مرتاح ايه بس الى خالانى ......."

بس اكيد هناك ناس لم تندم فى حبها بس خلى بالك

بس اصعب ندم هو ندم الى كان مخدوع فى حب او فى صديق او اى شخص

لانه بيقا صعب على الانسان جدا لما يدى واحد ثقه ويحس انه ميستهلش هذه الثقه

بس انا بقولوا حاجه او كلمات لكل غلطه فى حياتنا

ممكن تسالها لنفسك او لاى حد تعرفه

" اكيد انا اتعلمت من الغلطه دى "

فعلا كلنا بنخطئ بس الافضل فينا الى يتعلم من غلطه ويحاول ميغلطش فيها تانى

مش يفضل يندم لحد ما الندم يموته

ايه دا هو الندم بيموت ؟؟؟؟؟؟

نعم الندم بيموت بس مش بيموت الجسد لا الندم يموت القلب وهذا من وجهة نظرى اصعب

نقول مثلا:
لو حد فينا حب بس لاسف لم يوفق فى حبه لاى سبب.....

لو فضل يندم هل هيحب تانى ؟؟؟؟

اكيد لا لانه هيخاف يغلط تانى 

بس لو هو بص للموضوع من جهه اخرى وجاب ورقه وقلم وكتب

ماذا تعلمت من هذه الغلطه؟؟ 1-الا ....... 2-ان افعل .... 3-4-5 .....

ممكن كمان يكتب اخطائه فى هذه القصة 1-انا عملت..... المفروض كنت اعمل .....

فى الاخر انا متاكد انه هيكون اتعلم كتير ولو حب تانى مش هيفشل وعلى مسؤليتى ......

هذا افضل ام ان الندم يقتلك ؟؟ اختار

دا ندم الدنيا ممكن نصلحه وميضرناش كتير 

بس الندم الاصعب فى الاخرة وهو ان تندم على تركك للعمل الصالح او ترك الصلاة او اى شىء يفدك فى الاخرة

هذا ندم احزرك منه قبل ان تقع فيه لان دوائه معك انتا